Türk sanayisinin öncü şirketlerinden SANKO Holding, 120’nci yaşını, geçmiş
hikayesini sanatla buluşturduğu “Sahre” sergisiyle kutluyor.
Temelleri beş kuşak önce, 1904 yılında büyük dede Misafirzade Sani Efendi’nin Gaziantep’te
kurduğu dokuma tezgâhları ile atılan SANKO Holding, bugün 120 yaşında. Yıllar boyunca
Türkiye ekonomisine değer katan SANKO Holding, istikrarlı büyümesi ve topluma katkılarıyla
öne çıkıyor.
SANKO Holding Yönetim Kurulu Başkanı Adil Sani Konukoğlu, açılış konuşmasında, “Büyük
dedemiz Sani Bey’in 1904 yılında Gaziantep’te dokumacılıkla temellerini attığı, Zekeriye
dedemizin emekleriyle büyüyen, rahmetli babamız Sani Konukoğlu’nun vizyonu ve
çalışmalarıyla dünya çapında şirketler topluluğuna dönüşen SANKO Holding, 120. yılına
erişti.
120. yılımızda, sahre geleneğinin ruhundan beslenerek kurumun aile, bağlılık, kolektif
çalışma, sürdürülebilirlik gibi ortak değerlerini kutladığı, geleneği çağdaş sanatla buluşturan
bir sergiye ev sahipliği yapıyoruz. Katılımlarınızdan dolayı sizlere teşekkür ediyorum.
Üretim yolculuğumuz, geçen yüzyılın başında Gaziantep’te başlıyor. Büyük dedemiz rahmetli
Sani Bey, 1904 yılında dokuma tezgâhıyla iş başı yapıyor. Grubumuzun temellerini dedemiz
atıyor, ama üzerine bin bir emekle işi devam ettiren nenemiz Hatice Hanım oluyor. Yemen
harbinde şehit düşen dedemizin tezgahlarını, nenemiz Hatice Hanım büyük zorluklar içinde
çalıştırarak ailesinin geçimini sağlıyor. Bir yandan işleri yürütürken aynı zamanda dedem
Zekeriye Bey’i de büyütüyor. Dedem, belli bir yaşa geldiğinde işleri nenemden devralıyor. Bu
hikâyeyi çok fazla insan bilmez, ama bugünkü SANKO’nun temellerinde bir kadının emeği,
göz nuru var. Zekeriye dedem büyüdükten sonra 4 tezgahla işlerin başına geçer” şeklinde
konuştu.
Merhum Sani Konukoğlu’nun, sürekli kendini ve ürettiği ürünleri yenileyen bir yapısı olduğunu
anımsatan Konukoğlu, şunları kaydetti:
Rahmetli babamız Sani Bey, askerlik sonrası dedemle ortaklığa devam eder ve işleri üstlenir.
Bizler de büyüdükten sonra babama katıldık. 5 kardeş birlikten kuvvet doğar diyerek hep
birlikte çalışmayı tercih ettik” diye konuştu.
SANKO Holding’in 120’nci yılını kutlamanın gururunu yaşadıklarını ifade eden Konukoğlu,
sözlerini şöyle tamamladı:
“120’nci yılımızı kutlarken değerli aile büyüklerimize saygı ve minnet doluyum. Öte yandan
kardeşlerimle birlikte babamıza verdiğimiz sözler doğrultusunda işimizi büyütürken, bu
topraklardan kazandığını yine bu topraklara ve insanlarımıza sunma gayesiyle daima
toplumsal fayda odaklı çalışmalar gerçekleştiriyoruz. Aile büyüklerimizin başlattığı üretim
yolculuğunu, bugün 14.000 kişilik SANKO Ailemizle faaliyet gösterdiğimiz her alanda
sektörlere öncülük ederek sürdürüyoruz.
SANKO’nun değerlerini ve birikimini yeni hikayelerle güçlendirmek temennisiyle 120’nci
yılımızı kutluyor, bu anlamı sergiye eserleriyle katkı sunan sanatçılarımıza ve emek veren
herkese teşekkür ediyorum.”
SANKO HOLDİNG, 120’NCİ KURULUŞ YILINI SANATLA TAÇLANDIRIYOR
SANKO, 120’nci yılında, Sahre geleneğinin ruhundan beslenerek kurumun aile, bağlılık,
kolektif çalışma, sürdürülebilirlik gibi ortak değerlerini kutladığı, geleneği çağdaş sanatla
buluşturan Ayça Okay küratörlüğündeki, Leyla Emadi, Fırat Engin, Murat Germen, Jennifer
İpekel, Nergiz Yeşil ve Hakan Yılmaz’ın davet edildiği Sahre başlıklı sergiye ev sahipliği
yapıyor.
Sanatçılar, SANKO’dan aldıkları ilhamla 120 yıllık hafızadan esinlenerek sanat üretimlerini
gerçekleştirdiler. SANKO’nun faaliyet alanlarıyla bağlantılı çeşitli materyaller ve üretim
süreçleri çağdaş sanatçılar tarafından yorumlanarak sanat üretimine dönüştü.
Serginin temasını oluşturan “Sahre” sözcüğü, Gaziantep ve bölgesinde geçmişten günümüze
uzanan bir geleneği anlatıyor. “6 gün çalış, bir gün dinlen” felsefesiyle Gaziantep halkının bir
araya gelip vakit geçirdikleri, birlikte sofralarını, dertlerini paylaşarak çözüm aradığı, güzel
gelişmeleri kutladığı ve müşterek geleceklerini planladıkları zamanlara işaret ediyor. Bu
gelenek, dayanışmanın ve toplumsal bağları güçlendirmenin de önemini anlatıyor.
SERGİDE ALTI ÇAĞDAŞ SANATÇININ YAPITLARI YER ALIYOR
Sahre başlıklı sergide SANKO Holding’in varlık gösterdiği farklı sektörlerdeki üretimleri
çağdaş sanatçıların yorumlayabileceği deneysel bir biçimde buluşturuyor. Ayrıca sergide
izleyiciye bu köklü kurumsal tarihin yolculuğunu anlatan Hakan Yılmaz’a ait “Zamanın
İlmekleri” başlıklı dijital deneyim alanı konvansiyonel ve dijital sanat arasında bir bağ
oluşturarak SANKO Holding’in 120 Yıllık hikayesini anlatıyor. Makine ve endüstri estetiği
üzerine yoğunlaşan pratiği ile Murat Germen ise SANKO Holding’in dinamik, disiplinli ve
profesyonel üretim tesislerini lensinden yorumlarken SANKO Holding çalışanlarının katıldığı
atölye çalışması ile kolektif bir projeye dönüştürüyor.
Bu görsel anlatım, holdingin Anadolu topraklarından global arenaya uzanan yolculuğunda
uzun yıllar boyu nasıl sağlam ve dimdik ayakta durabildiğini gözler önüne seriyor.
Leyla Emadi, beton ve kökleri iç içe kullanarak aile bağlarını, kuşaklararası güç birliğini
yücelten bir çalışma sunuyor. Eser, SANKO’nun sağlamlık, bağlılık, dayanıklılık değerlerini
yansıtırken, holdingin bölgesel kalkınma ve topluma kök salmış mirasını da hatırlatıyor.
Avlunun orta yerinde konumlandırılan eser, toplumsal yararlara odaklanan SANKO’nun
sosyo-ekonomik katkılarına da işaret ediyor. Sahrenin ‘paylaşım’ teması burada ‘hafıza
paylaşımı’ olarak öne çıkıyor.
Fırat Engin, neon tipografilerle SAHRE geleneğine atıfta bulunan “Rafık”, “Hasbihal”, “Elden
Ele”, “Vuslat” sözcüklerini eserine taşıyor. Süper Film’in ambalaj filmlerini kullandığı eserinde
SANKO’nun geçmişini ve değerlerini korumayı ve gelecek nesillere aktarmayı amaç
edinirken SANKO'nun kültürel mirası koruma konusundaki kararlılığına da işaret ediyor.
Jennifer İpekel, geri dönüşümlü kumaşlar ve batik, dikiş ve kırkyama gibi geleneksel
tekniklerle bölgenin efsane/destan, gelenek ve öğretilerini soyut bir biçimde yeniden
canlandırıyor. Eseri, SANKO’nun enerji yatırımları ve sürdürülebilirlik vizyonuyla paralellik
gösteriyor. Doğa ve insan arasındaki dengeyi yansıtan bu çalışma, gelecek nesillere
yaşanabilir bir dünya bırakma uğraşını kavramsal olarak anlatıyor. Ayrıca eser unutulmakta
olan geleneksel bir üretim biçimini yeniden sahneye taşıyarak Kilis’teki yorgan ustası Aziz
Akkaya’nın iş birliğiyle gerçekleşmiştir.
Nergiz Yeşil, bio sanat çalışmalarıyla doğa ve sürdürülebilirliği bir araya getiriyor.
SANKO’nun geri dönüştürülmüş elyafları kombucha mantarlarıyla dönüştürerek sergilediği
eseri, hem ekolojik döngüye vurgu yapıyor hem de toplumsal fayda sağlama hedefine uyum
sağlıyor. Deneysel olarak gözlemlenebilecek olan yeni türün gelişimi sergi boyunca
izlenebilecek. Bu eser, yaşamaya ve gelişmeye devam eden SANKO'nun çevreye duyarlı
yaklaşımını somut bir şekilde ortaya koyuyor.
Hakan Yılmaz, ilmek ve düğüm metaforlarıyla SANKO'nun tarihini dijital bir deneyim
alanında sunuyor. Bu eser, her ilmeğin bir dönemi, her düğümün ise kritik bir başarıyı
simgelediği uzun yolculuğu temsil ediyor. Yılmaz’ın çalışması, holdingin istikrarlı büyümesini
ve sürdürülebilirlik odağını dijital bir hikâye ile izleyiciye aktarıyor.
Ayrıca, açılışa özel olarak Hakan Yılmaz tarafından hazırlanan mapping gösterisinde
SANKO’nun 120 yıllık yolculuğunu anlatan hikâye, tarihi Han duvarlarında hayat buldu.
SANAYİ VE SANAT ÜRETİMİ ARASINDA YENİ BİR ÖNERME OLUŞTURUYOR
Baksı Müzesi Yönetim Kurulu Üyesi Küratör Ayça Okay ise konuşmasında şu görüşlere yer
verdi:
“Bugün SANKO Holding’in 120 yıllık görkemli kurumsal yolculuğunu onurlandırmak üzere
"Sahre" başlıklı sergimizi izleyiciye sunmak üzere buradayız. Projeye 7 ay gibi bir sürede
hazırlandık. Bu değerleriyle samimi kadim şehre pek çok kez keşif ve araştırma gezileri
düzenledik. Şunu söylemeliyim ki bu sergi köklü bir endüstri kuruluşu olan SANKO’nun altı
değerli çağdaş sanatçıyla kurduğu güçlü iş birliğini tüm varlığıyla yansıtıyor. Ülkemizin daha
iyi bir geleceğe sahip olması için 120 yıldır kaynak oluşturan ve bunu durmadan yorulmadan
her gün sistematik biçimde yapan binlerce kişinin emeğinin tek çatı altında buluştuğu
SANKO’nun yaratıcılığa açtığı alan; Sanayi ve sanat üretimi arasında yeni bir önerme
oluşturuyor.
Leyla Emadi, Fırat Engin, Murat Germen, Jennifer İpekel, Nergiz Yeşil ve Hakan Yılmaz’ın
yapıtlarının yer aldığı sergide, SANKO Holding’in gelişim serüveninde benimsediği gibi,
geleneksel üretim yöntemlerinin ve düşünce biçimlerinin ötesine geçildi. Yaratıcı düşüncenin
normlarını sarsan, alışılmışın dışında bir bakış açısına sahip sanatçılar, mevcut sistemleri ve
süreçleri dönüştüren yenilikçi fikirlerini izleyiciyle buluşturuyor. Sanatçıların yıllara yayılan
pratikleri, teknolojik üretimle birleşerek estetik ve işlevselliği bir araya getiren özgün yaratıcı
ifadeler oluşturdu. Emeği geçen herkese teşekkür ederim.”
GLOBAL BİR BAŞARIYA DÖNÜŞÜMÜN HİKAYESİ
Büyük dede Sani Bey’in 1904 yılında el dokuma tezgâhlarıyla başlattığı üretim yolculuğu,
bugün Anadolu’dan dünyaya uzanan güçlü bir şirket olarak devam ediyor. İkinci yüzyılında
da emin adımlarla ilerleyen SANKO, beş kuşaktır sürdürdüğü üretim serüveniyle 120. yaşını
kutluyor. Bugün, 11 farklı sektörde faaliyet gösteren şirketleriyle Türkiye ekonomisine ve
istihdamına katkı sağlayan Holding, 14 bin çalışanıyla dünya çapında ürün ve hizmet
sunmaya devam ediyor.
Tekstil sektörü başta olmak üzere Türkiye ve küresel arenada pek çok alanda liderliğini
sürdüren SANKO, Türkiye’nin en büyük yenilenebilir enerji, çimento ve ambalaj üreticileri
arasında yer alıyor. Farklı sanayi alanlarında teknolojiye yaptığı yatırımlarla sektöre öncülük
eden Holding, tekstilden enerjiye, inşaattan ambalaja kadar geniş bir yelpazede yenilikçi
projelere imza atıyor. Ülke ekonomisine ve toplumuna katkı sağlamayı sürdüren SANKO,
gelecekte de aynı ilkeyle yatırımlarını artırmayı hedefliyor.
KATILIMCILAR
Tarihi Pürsefa Hanı’nda gerçekleştirilen sergi açılışına; Gaziantep Büyükşehir Belediye
Başkan Vekili Hakan Aslansoy, SANKO Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Güner Dağlı,
Gaziantep İl Emniyet Müdürü Celal Özcan, Şehitkamil Belediye Başkanı Umut Yılmaz,
Gaziantep İl Kültür ve Turizm Müdür Yardımcısı Mehmet Aykanat, Gaziantep Sanayi Odası
Yönetim Kurulu Başkanı Adnan Ünverdi, Güneydoğu Anadolu İhracatçı Birlikleri Koordinatör
Başkanı Ahmet Fikret Kileci, Gaziantep OSB Başkanı Cengiz Şimşek, İslahiye Ticaret Odası
Başkanı Selahattin Türkmen, SANKO Holding Yönetim Kurulu Üyeleri Cengiz Konukoğlu,
Yiğitcan Konukoğlu, Alperen Sani Konukoğlu, SANKO Üniversitesi Genel Sekreteri Dr. Yusuf
Ziya Yıldırım, SANKO Üniversitesi Hastanesi Genel Müdürü Dr. Sermet Kileci, Gaziantep
Ytong Genel Müdürü Cengizhan Açık, TOBB Gaziantep Kadın Girişimciler Kurulu Başkanı
Ayşen Ahi, TOBB Gaziantep Genç Girişimciler Kurulu Başkanı Abdulkadir Koçer, SANKO
Holding Mali Koordinatörleri Tekin Alpay ve İhsan Akyol, Holding Muhasebe ve Vergi
Uygulamaları Koordinatörü Arif Özefe, davetliler ve sanatseverler katıldı.
Sergi, 9 Aralık 2024 tarihine kadar ziyaret edilebilecek.
GÜNDEM
24 Kasım 2024GÜNDEM
24 Kasım 2024GENEL
24 Kasım 2024EKONOMİ
24 Kasım 2024GÜNDEM
24 Kasım 2024GENEL
24 Kasım 2024GÜNDEM
24 Kasım 2024Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.