Başkan Güngör;”Orta hasarlı binalar için Kanunda öngörülen dışında farklı yerlerden proje veya başka belge, bilgi istemeyecek” Büyükşehir Belediye Başkanı Hayrettin Güngör ilçe Belediye Başkanları ile birlikte düzenlediği basın toplantısında konuştu;”Bugün tabii deprem süresince şehrimizin planlaması ve bu süreçle ilgili bizlerin yapması gerekenleri periyodik süreler içerisinde sizlerin aracılığıyla çok kıymetli,hemşehrilerimizle paylaşıyoruz. Bugün orta hasarlı binalarla ilgili hem bakanlık hem valiliğimiz hem de belediye başkanlarımızla imar birimlerimizle yapmış olduğumuz toplantı sonucunda almış olduğumuz kararları tekrar sizlerin aracılığıyla hemşehrilerimizle paylaşıyoruz” dedi. Başkan Güngör;”Değerli basın mensupları bu yaşanan Afet sonrasında şehrimizde 6 bin orta hasarlı bina, 25 binde bunlara bağlı olarak bağımsız bölüm olduğu gözüküyor. Tabii bunlarla ilgili iki aşamalı bir teşvik yapıldı. Ama sonuçta bu süreçlerle ilgili itiraz süreçleri de sonrasında bunlar resmi olarak orta hasarlı olarak kayıtlandı. Tapu kütüğünü beyanlar hanesine işlendi. Şu şekilde iddialar olabiliyor. Ya bizim bina az hasarlıydı. Veya köydeydi. Eksik inceleme yapıldı. Biraz daha yapılsa bunlar olabilir. Eksik gedik olabilir mi? Olabilir. Insanız hepimizin eksiği olabilir. Fakat bununla ilgili yasada öngörülen önceki tespit akabinde itiraz, itiraz sonrasında, yeni bir tespit sonucunda bunlar hukuken orta hasarlı bina olarak kaydedildi. Afet ve İmar Mevzuatımız şunu öngörüyor. Orta hasarlı binalar eğer süresi içerisinde onlarla ilgili birkaç yöntem var bahsedeceğim. Yapılmadığı müddetçe yani bu işlemler yapılmadığı müddetçe de bir yıl sonra bunların yıkılması gündeme gelebiliyor. Bu orta hasarlı binalarda az hasara yakın ya da az hasar gibi olanlar olabilir mi? Olabilir. Ağır hasara yakın olan olabilir mi? Olabilir. Teknik olarak güçlendirilmesi mümkün olan veya olmayan olabilir mi? Olabilir. Ekonomik olarak güçlendir Mümkün olan veya olmayan olabilir mi? Olabilir. Kim bu değerlendirmeleri geniş bir şekilde yaptı? Orta hasarlı binaların güçlendirilmesi, dönüştürülmesiyle ilgili üç yöntem olduğunu siz huzurunda defalarca kamuoyuyla paylaştık. Bunları tekrar hatırlar isek birincisi bunlar güçlendirilebilir. Burada da kanunun öngördüğü husus ıslahı mümkün olan diyor. Yani diğer bir ifadeyle güçlendirilmesi mümkün olanların güçlendirilmesi Bileceğini ifade ediyor. Birinci yöntem bu. Bir diğeri temmuz ayında çıkan kanunla yerinde dönüşüm kapsamına dahil edildi. Yerinde dönüşün haklarından, imkanlarından yararlanılarak bunlar yıkılıp yerinde dönüşümü yapılabilir Üçüncü yöntem, bu binalar hak sahipleri tarafından onların rızasıyla yıkılıp aynen ağır hasarlı veya yıkılmış bina gibi hak sahipliğine konu olabilir. Ve TOKİ’mizin yapmış olduğu konutlardan da bu hak sahipleri rezerv alanında konut sahibi olabilirler. Bu üç yöntemden herhangi biri uygulanmadığı sürece bunlar da kanunda öngörüldü. Bu bir yıllık bir süre. Orta sahada kayıtlandıktan sonra bunun altı aylık bir uzatma süresi olabiliyor. Bu süre sonunda da bu üç tercih kullanmaksanız bunlar ağır hasarlı durumuna dönüp bunların yıkılması gerekiyor” dedi. Başkan Güngör;”Biz belediye başkanlarımızla, bakanlığımızla da istişare yaparak daha önce sizler aracılığıyla paylaştığımız bir hususu tekrar hatırlatmak istiyorum. 24 Temmuz 2023 tarihinde orta hasarlı binalardan güçlendirilmesi mümkün olanların güçlendirilmesi yönünde biz belediye başkanlarımızla toplantı yapıp sizlerle paylaşmıştık. Bu konuyu resmi bir yazıyla da belediyelerimize duyurmuştur. Fakat geldiğimiz noktada bu sürecin işletilmesi konusunda belediyelerimiz arasında farklılıklar olduğu, tereddütler olduğunu gördük. Bu malikler hak sahipleri tarafından bizlere, bakanlığa bu konuda yakınmalar olduğunu da gördük. Bu konu Bakanlığımızla, Çevre Çelik Bakanlığımızla tekrar paylaştık. Pazartesi günü sayın bakanımızın görevlendirmesiyle Bakan Yardımcımız Sayın Vedat Gürgen, şehrimize geldi. Ve Valimiz ve beraber hem belediyelerimiz, hem ilgili il müdürlerimiz, hem ilgili odalarımız ve hak sahiplerinden grupla geniş bir toplantı yaptık. Orada süreçle ilgili nelerin eksik olduğunu, bu sürecin daha sağlıklı istemesi için nelerin gerekli olduğunu geniş bir toplantı yaptık Akabinde de daha kapsamlı belediye başkanlarımızla bir toplantı yaptık. Ve dün de yine bakanlığımızla geniş bir görüşme, istişare yaparak bu konuda yapılacak hususları net bir şekilde ortaya koyduk. Değerli basın mensupları, büyükşehir statüsü Olan yerlerde ruhsat verme, yetki ve sorumluluğu ilçe belediyelerimizde. Ve vatandaşlarımız ve hak sahipleri orta hasarlı binaların güçlendirilmesini isteyen, talep eden hak sahipleri, malikler, ilçe belediyeleri birazdan söyleyeceğim şartlar çerçevesinde müracaat edecekler ve bu şartları taşıyanlar değerlendirme sonucunda da güçlendirme ruhsatı alıp binalarını güçlendirebilecekler. 1.cisi Burası tabii kat mülkiyetine tabi olduğu için mutlaka kat mülkiyeti kanuna göre bir rıza belgesi alınması gerekiyor. Çünkü kat maliklerinin rızası olmadan bu binaların güçlendirilmesi mümkün değil. Burada kat mülkiyeti Kanunda % 80’lik. Yani Beşte dörtlük bir çoğunluk gerekiyor. Öncelikle bu kararı alacaklar. Biz binamızı güçlendirmek istiyoruz. Bu rıza bölgesiyle bu kararla bu karar alacaklar. Ikinci husus İmar Kanunu’nun 21 – 22. maddelerinde öngörülen şekilde güçlendirmeye esas projeleri hazırlayacaklar ve belediyeye müracaat edecekler. Burada özellikle şunu söylüyorum Kanunda İmar Kanunu’nda tabii ki birçok proje var. Bu projelerden o binanın güçlendirmesini gerektiren projeler hazırlanacak. Ve burada da belediyelerimiz burada biz tam mutabakat sağladık. Kanunda öngörülen dışında farklı yerlerden proje veya başka belge, bilgi istemeyecek. Çünkü İmar Kanunu’nda bir güçlendirme için ne belge isteniyorsa, hangi projeler isteniyorsa ve tekrar altını çizmek istiyorum. Sadece güçlendirmeyi gerektiren projeler hazırlanıp belediyeye müracat edecek. Burada en önemli hususlardan biri tasarım gözetmenin zorunluluğu. Süreçlerde en büyük sorun alanlarından biri tasarım gözetmeni mecburiyeti. Bundan hizmet alınması. Burada Türkiye’de sınırlı bu konuda hizmet veren firmalar ya da müellifler olduğu ifade edildi. Bunun da süreci zorlaştırdığı ifade edildi. Bakanlığımızın bu konuda yapmış olduğu düzenlemeye göre üniversitelerin herhangi bir üniversitenin en az yüksek lisans yapmış ve halen öğretim görevlisi veya öğretim üyesi sıfatına haiz birinden bu hizmetin alınarak da bu şartın yerine getirebilmesi mümkündür. Dolayısıyla sadece o sınırlı olan firmalardan almak mecburiyetinde olduğu ifade edilen ve bu alanda önemli bir sorun olduğu ifade edilen bu husus da bakanlığın yapmış olduğu düzenlemeyle aşılmış oldu. Tekrar ediyorum. Herhangi bir üniversitenin en az yüksek lisans düzeyinde eğitime sahip. Tabii ki branşıyla ilgili Ve halen üniversitede de öğretim görevlisi veya öğretim üyesi olması yetiyor. Bunlardan birinden de bu hizmet alınarak bu şart yerine getirilebilir. Kaldı ki böyle bir zorunluluk sadece yüksek tatlı binalar içindedir. Sanki bütün binalar için böyle bir şart var gibi bir algı da yaratılıyor. Bu doğru değil. Burada da 27 metrenin üzerindeydi. Ya da 9 katın üstündeki binalar için böyle bir mecburiyet var. Bunların dışında böyle bir mecburiyette yok. Ayrıca bu süre içerisinde de Bu müracaatları tabii ki yapı denetimiyle de ilişki kurulacak. Ve bunları belediyemiz inceleyecek. Incelediğinde kanunda ön görülen 15 günlük süre var. 15 gün içerisinde eksik belgeleri varsa hak sahiplerine bildirecek, yapı sahiplerine bildirecek Eğer yoksa en geç bir ay içerisinde kanun öngördüğü süre içerisinde ruhsatı vermiş olacak. Bu süre içerisinde güçlendirme ruhsatı alanlar güçlendirme ruhsatı bittiğinde tabii yapı kullanım izni verilmiş olacak. Yapı kullanma izni Verildiğinde de belediyelerimiz bunları ilgili kurumlara bildirmesi gerekiyor. Çünkü orta sahalı binalar, baştan ifade ettiğim gibi tapu kütüğünün beyanlar hanesinde yer aldığı için ancak bu ifadenin biz yapı kullanma iznine bağlı olarak oraya bildirim sonucunda bu ifadenin kalkabileceğini özellikle belirtmek istiyorum. Tekrar başta hatırlattığımız tekrar hatırlatmak istiyorum. Bu süreçleri yani üç tane yöntemden herhangi biri seçilmemiş ise yani güçlendirilmeyen güçlendirilemeyen yerinde dönüşümden yararlanılamayan, yararlanılmayan veya yıkılıp hak sahipliğinden yararlanmak istemeyen kişilerin binaları bir yıl sonra tabii eğer kanunda bir altı aylık uzatma var. O da olmadığı müddetçe Bunların yıkımı söz konusu olacak. Yine altını çizerek şunu ifade ediyorum. Orta hasarlı olarak kayıtlanmış bir binanın ruhsat almadan güçlendirilmesi mümkün değildir. Eğer böyle bir süreç işlenilmiş olsa bile bunlar ruhsatsız anlamına geleceği için bu öngördüğüm yani kanun öngördüğü süre sonunda bunların yıkımı gündeme gelebilir. Hak sahipleri mağdur olabilir. Dolayısıyla ruhsat almaksızın güçlendirme girmemelerini bir kez daha önemle buradan hatırlatmak istiyorum Değerli arkadaşlar bu süre yani bu saydığım şartlar içerisinde bu süreçlerin yürütülüp yürütülmediği konusunda bakanlığımız Çevre İl Müdürlüğü aracılığıyla da bunların dokümanlarını takibini yapacak. Eğer burada bir aksama vesaire bunlarla ilgili gerekli tedbiri, düzenlemeleri almış olacak. Biz bugünden itibaren orta sahalı binaların güçlendirilmesi mümkün olan orta sahalı binaların, ruhsat süreçleriyle ilgili sahada olan veya iddia edilen belirsizliği veya bu konu farklı uygulamaları da ortadan kaldırmış oluyoruz. Bakanlığımız da bu konuda bu söylediğim şartlar çerçevesinde bir yazıyı belediyelerimize göndermiş olacak. Ben tekrar şehrimiz için bu sürecin hayırlı, uğurlu olmasını diliyorum. Tekrar aracılığınızla bütün hemşehri selam ve saygılarımı sunuyorum” dedi.
GÜNDEM
23 Kasım 2024GÜNDEM
23 Kasım 2024GENEL
23 Kasım 2024EKONOMİ
23 Kasım 2024GÜNDEM
23 Kasım 2024GENEL
23 Kasım 2024GÜNDEM
23 Kasım 2024Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.